poniedziałek, 12 stycznia 2009

Najprostsza przekładnia mechaniczna składa się z

Najprostsza przekładnia mechaniczna składa się z dwóch kół, przy czym należy rozróżniać:
małe koło (1) - o mniejszej średnicy i duże koło (2) - o większej średnicy, oraz koło napędzające (a) i koło napędzane (b).





Przekładnia pasowa

Do podstawowych parametrów każdej przekładni można zaliczyć przełożenie i sprawność.

Każdy system transmisji mocy, wykorzystujący przekładnie pasowe synchroniczne lub też pasy napędowe, jest zaliczany do przekładni precyzyjnych. Koła zębate, których zadaniem jest napędzanie lub bycie napędzanymi w systemie, mają określoną, precyzyjną liczbę wyprofilowanych zębów, równomiernie rozmieszczonych po obwodzie koła.

Okrąg podziałowy koła zębatego znajduje się zawsze tuż poza zewnętrzną średnicą koła, co jest przeciwieństwem kół zębatych napędzanych łańcuchem, w których okrąg podziałowy znajduje się zawsze wewnątrz, w obrębie średnicy zewnętrznej koła, o jedną średnicę rolki wyżej nad średnicą stopy zęba.

Zębaty pasek synchroniczny jest odlewany wraz z zębami, które mają pasować do zębów koła zębatego. Po dokładnym zbadaniu okazuje się, że prosta część paska wygląda jak przekładnia. Kiedy pasek wchodzi na koło zębate, przyjmuje kształt okrągłej przekładni z zębami skierowanymi do środka, znajdującymi się dokładnie w środku koła podziałowego przekładni, na którą wchodzi. Kiedy pasek i koło schodzą się razem, dwa pasujące do siebie profile zębów zrównują się (dopasowują się wzajemnie), co w rezultacie zapewnia sprawne przekazanie napędu i prędkości kątowej.

Większość projektów stosowanych obecnie profili pasków i kół zębatych zmierza ku ewolwentowym profilom zębów. Projekt taki został wybrany, ponieważ upraszcza produkcję kół zębatych i form na paski oraz wspomaga zasprzęglanie i rozsprzęglanie zachodzących na siebie zębów przy minimalnej rozbieżności kształtu powierzchni kontaktowych i utracie wydajności spowodowanej tarciem.

2 komentarze:

GameWo pisze...

W każdym silniku można znaleźć pasy wchodzące w skład napędu. takie elementy narażone są na duże zużycie, dlatego warto zadbać o to, aby były jak najlepszej jakości.
https://euroband.pl/pasy/zebate

zośka pisze...

Trzeba pamiętać o regularnej konserwacji maszyn. W razie potrzeby serwisu można zgłosić się do https://banat.pl/serwis-klimatyzacji-maszyny-budowlane/ .Serwis klimatyzacji maszyn budowlanych Banat zapewnia niezawodną, profesjonalną konserwację i naprawy całego sprzętu budowlanego.